2,5 jaar na de start van dit project, ben ik super fier te mogen vertellen dat mijn koffieboek eindelijk in de winkel ligt. 

Op een bepaalde dag in juni 2015 kreeg ik het in mijn hoofd om eindelijk mijn eigen koffieboek uit te brengen. 

En met 'eindelijk' bedoel ik dat dit een logische stap was na 1200 coffee blog posts, heel veel koffielessen, een (amateur)schrijver geweest zijnde en met een Caffenation designer aan mijn zijde die van beroep eigenlijk boekenmaker is. 

In juli 2015 en september 2015 heb ik me 2 kleine weken in respectievelijk Valencia en Besançon opgesloten. Dit resulteerde in heel wat pagina's tekst. Daarmee stapte ik naar Tony, de eerste Caffenation designer en trouwens ook uitvinder van de naam 'Caffenation', en vroeg hem of hij hier mee aan de slag kon. 

Natuurlijk was dat niet zo eenvoudig. Buiten de tekst om is het natuurlijk even belangrijk om een bepaalde stijl, concept, vormgeving en andere te vinden dat je product, want dat is het toch, nodig heeft om te kunnen slagen. 

Al snel wist ik dat ik een persoonlijk verhaal kwijt wilde, met daarnaast zoveel mogelijk praktische info voor zowel de amateur als beroeps koffiezetter. Ook wilde ik niet allemansvriend zijn en enkele heilige huisjes slopen. En dat allemaal in een lichtvoetig hedendaags concept dat, net zoals de andere Caffenation producten, betaalbaar en toegankelijk blijft.

Het resultaat is een gebald boek van 167 bladzijden dat een handboek is voor zowel de nieuwbakken als gevorderde barista, maar ook een leuk lezend verhaal voor Caffenation fans en koffieliefhebbers in het algemeen.

Voor diegenen die al wel wat koffieboeken in hun kast hebben staan en zich afvragen wat dit boek als toegevoegde waarde heeft, kan ik je de hoofdstukken variëteiten, koffieorigines en trends aanbevelen. Hierin ga ik toch duidelijk verder dan de meeste koffieboeken die het laatste decennium het daglicht zagen. 

Tekeningen ipv foto's wilden we om de kosten te besparen, maar ook omdat dit vrij origineel was. Toen ik een 3-tal jaren geleden Ana Jaren, een Sevillaanse illustratrice, leerde kennen wist ik vanaf dag één dat ik met haar wel mee wilde samenwerken. Haar tekeningen waren net iets anders dan wat we toen als 'onze stijl' ervaarden, maar ik zag op de een of andere manier toch iets wat bij ons zou kunnen passen. Dit type illustraties gaf ons ook de mogelijkheden om het boek zwart/wit te drukken en zo onder die magische grens van 20 euro verkoopprijs te kunnen blijven, zonder er onze broek aan te scheuren. 

Voor het drukken en uitgeven van het boek zijn we na heel lang gepalaver uitgegaan van onze eigen kracht en besloten we van zonder uitgever te werken. Er waren vele uitgevers bereid om met ons aan tafel te gaan zitten, maar op de een of andere manier leek het me gevaarlijk om onze vrijheid te verliezen en was de toegevoegde waarde van een uitgever de bijhorende kostprijs niet waard. Natuurlijk gaan vele mensen uit deze sector nu luid roepen dat ik ongelijk heb, maar de toekomst zal het uitwijzen.

Wat betreft vakmanschap dacht ik trouwens voldoende omring te zijn, want naast Tony en Ana waren er Margit en Marianne, die me bijstonden op het vlak van de Nederlandse taal en boeken schrijven en teksten ordenen in het algemeen; echte toppers in hun vak en ook hun persoonlijkheid voelde heel goed aan. Bij Caffenation werken we graag samen met mensen die ergens op dezelfde manier als ons in de wereld staan. Wil je meer weten over hoe dit is dan is deze koffieboek lezen misschien iets voor jou. :-)

Het boek is voor €19,50 te koop onze onze website en in onze espressobars (dit is Amsterdam, Antwerpen Mechelsesteenweg en Antwerpen Lamorinièrestraat Pakt), maar ook bij verschillende van onze goede koffiedealers en binnenkort ook op enkele internetshops die de grote menigte wel zal kennen. 

Hopelijk geeft het je veel leesplezier en betere koffie.

Rob

December 16, 2017 by Robrecht Berghmans